|
|
|
Textilkonst
i framkant
Sveriges Konstföreningars seminarium Textil 2005 i Sundsvall den
19–20 november lockade ett 60-tal deltagare. Ännu fler ville
komma men fick inte plats. De som deltog fick ta del av det senaste inom
den samtida textila konsten.
Textilhistorikern Marianne Eriksons inledande föreläsning
om textilkonsten från 1960 till nutid gav en bild av en experimenterande
och avantgardistisk konstart i underläge. Ett underläge som
till stor del tycks bero på att kvinnor dominerar bland utövarna.
Men att döma av seminariet kan ett underläge ibland vara till
fördel när det handlar om att tänka fritt och att våga
prova nya grepp.
Tre konstnärer fanns bland föreläsarna. Niklas Hansson
berättade att han började med konst i 30-årsåldern
efter att ha jobbat i inom vården. Ett av hans projekt har varit
att sy en kostym tillsammans med sin far för att de skulle få
bättre kontakt. Kostymtyget hade ett tryckt streckkodsliknande mönster
som bestod av en text från en psykiatrisk självbildstest på
engelska.
Kostym, av Niklas Hansson 2003.
För att få en bättre relation till sin far sydde konstnären
en kostym tillsammans med honom. Pappan hade jobbat 40 år som herrskräddare. Foto: Karin Kämsby
Niklas Hansson dokumenterade arbetet och gjorde en installation
med kostymen i ett svart fodral, där bara en liten glipa var öppen.
Där fanns också bilder och ljud från arbetet, arbetsbordet,
spilltyg med mer. Installationen fanns med i utställningen Showroom
på Konsthallen – Bohusläns museum hösten 2005.
– Man kan använda sig av konst, menar Niklas Hansson. Processen
är viktigare än objektet. Den kan starta i någonting personligt,
privat.
Kostym, av Niklas Hansson 2003.
På fodret innanför kavajslaget, där hjärtat sitter,
finns en vulkanliknande bild. Foto: Karin Kämsby
Ulla West berättade att hon i sin konst alltid relaterar
till omständigheter och bearbetar det hon är i. Upprepade arbetsresor
till ett buddagjuteri i Thailand väckte en medvetenhet om exploateringen
från väst, människohandeln och sexindustrin. Rollen som
exploatör var svår att undkomma.
– Jag var en rik kvinna från väst helt enkelt.
Hon reagerade med att bygga en installation med snoppar virkade i plast,
små fallosskulpturer som sjöng samplade sånger. Hon har
också gjort en serie ”virkade ljusobjekt” av prasselpåsar
från butiker, bland annat i Thailand. Annat hon virkar är sfäriska
skulpturer av gamla svarta kassettband, band som hennes avlidne man brukade
lyssna på.
Pink Internal Bells, av Ulla West 2004.
Denna virkade lampskärm skiljer sig från mängden. Materialet
är prassel-
påsar från affärer i Stockholm, San Fransisco, Bangkok
och London.
Foto: Karin Kämsby
– Skulpturerna är virkade av musik, säger hon.
Hon har också jobbat med robotar och har gjort en tiggarrobot i
kamouflagekläder utan ben som ställts ut i Stockholm. Hennes
senaste robot ser ut som en självgående dammsugare och kan
prata och läsa dikter, dock bara på engelska. Det tråkigt
att se att samtidskonstnärer ofta tycks se sig tvungna att kommunicera
på engelska i stället för på svenska.
Hennes föreläsning slutade med att en stor del av deltagarna
satt och virkade sfärer av svarta kassettband. Andra lät sig
fotograferas med en rutig bomullshuva på huvudet av den typen som
i Thailand används som skyddsdräkt. Bara ögonen tittar
fram ur ett hål. Några svarade på Ulla Wests enkät
om upphovsrätt och fildelning.
Gomorron Sundsvall!
Lisa W Carlsson utför en meditativ performance på gatan tidigt
en novembersöndag.
Foto: Karin Kämsby
Seminariets andra dag inleddes tidigt på morgonen med en performance
av Härnösandskonstnären Lisa W Carlsson. Till
en början vitklädd utförde hon en magiskt meditativ rörelsesekvens
ute på gatan. Med sig hade hon ett stort rött paket som visade
sig vara en enorm, böljande röd kjol. Hon avslutade med att
försvinna in i det röda tyget och göra sorti genom en källarglugg.
Sorti.
Lisa W Carlsson avslutar med att försvinna ner i ett källarfönster. Foto: Karin Kämsby
Under seminariet diskuterades den textila konstens status i konstlivet
och om textil konst kan vara vad som helst.
Inger Bergström professor i textil gestaltning med
inriktning på fri konst på Konstfack, tyckte inte att det
är nödvändigt att definiera textil konst.
– I dag finns en uppluckring av gränserna till andra konstarter
som har pågått länge, och ett utvidgat expansivt intresse
för textil. Även gränserna mellan konst och mode suddas
ut.
– Att säga att den textila konsten är en tradition i stället
för att säga att den har en historia är ett sätt att
förringa den, menade hon. Textil har starka laddningar av femininitet,
lågstatus, mode, kläder.
Utöver konstbilder visade hon den mycket underhållande animerade
filmen I love you/I don’t love you med rörliga mönster
av Emanuel Rylander. Filmen finns på www.emanuelrylander.com
SVART
PÅ VITT
I samband
med seminariet visades utställningen Svart på Vitt från
Sveriges konstföreningar på Galleri Versalen.
Den innehöll grafik, delvis med textila inslag.
TEXTIL 2005
På Bildens Hus pågår till den 10 december
tre utställningar i projektet Textil 2005 från Sveriges konstföreningar.
De och består av mer eller mindre renodlad textilkonst, både
det allra senaste och mer traditionell.
”Mönstervärldar” innehåller
verk av konstnärer i nätverket FAS, Fiber Art Sweden. I flera
fall är verken något svårtillgängliga. I ”Spännvidd” blir det genast roligare. Här deltar sju konstnärer och bland
annat finns där en väska av den Londonbaserade svenska modedesignern
Ann-Sofie Back. I ”Fem plus fem” fick etablerade
konstnärer bjuda in var sin ung konstnär. I utställningen
samtalar de fem parens verk lågmält med varandra.
På bildens hus visas samtidigt ”USSR at war”,
foto från östfronten under andra världskriget av Baltermants,
Yalip och Penson. Där finns också en serie bilder av Hans
Hammarskiöld från London 1955 som ska ingå i
en större kommande utställning med foto av Hammarskiöld.
Karin Kämsby
|
|
|